10/7/13

Lowtronik - Cuts, Edits, Versions (2013, DNA Lab_el)


 Για το συγκεκριμένο άλμπουμ, η όλη διαδικασία ακροάσεων, σκέψεων και κριτικής που καταλήγει σε αυτό εδώ το κείμενο ήταν ιδιαίτερα ευχάριστη. Κι αυτό συνέβη επειδή, για πρώτη φορά από τότε που έχω στήσει το blog, ένας καλλιτέχνης με προσέγγισε διαδικτυακά και πρότεινε να ακούσω και να αποτιμήσω τη δουλειά του. Το όνομα του είναι Γιώργος Ραμαντάνης, ωστόσο χρησιμοποιεί το ψευδώνυμο Lowtronik και οι μουσικές που μου πρότεινε να ακούσω εμπεριέχονται στο άλμπουμ Cuts, Edits, Versions, το οποίο κυκλοφόρησε μέσα στο 2013 και αποτελεί την πρώτη full-length δισκογραφική του δουλεία.  Μάλιστα, είμαι ακόμα πιο χαρούμενος, καθώς το Cuts, Edits, Versions είναι ένα πραγματικά δυνατό άλμπουμ.

Το στιλ του Lowtronik συμπεριλαμβάνεται σε όλο αυτόν τον μουσικό κόσμο του trip hop και του downtempo που σφράγισε τα 90s, αλλά συνεχίζει να πλάθεται και να εξελίσσεται ακόμα και σήμερα. Πιο συγκεκριμένα, ο Έλληνας μουσικός και παραγωγός δείχνει επηρεασμένος από τους πρωτεργάτες του ήχου: από τους Massive Attack έχει δανειστεί την υποβλητικότητα, από τους Portishead τα εκφραστικά γυναικεία φωνητικά (που βρίσκονται διάσπαρτα στο άλμπουμ), από τον DJ Shadow την αξιοποίηση των samples και από τον Moby το ποπ στοιχείο.


Βέβαια, αυτές οι επιρροές αφομοιώνονται σε έναν προσωπικό ήχο, του οποίου το θεμελιώδες χαρακτηριστικό είναι η αντιφατική σχέση ανάμεσα σε ένα αιθέριο μελωδικό στοιχείο και ένα που θα χαρακτηρίζαμε βιομηχανικό και τεχνολογικό. Το πρώτο εκφράζεται με τη χρήση αναλογικών οργάνων, όπως πιάνο, με συναισθηματικά φωνητικά και ζεστά funky beats. Το δεύτερο με ηλεκτρονικά εφέ και υπόγειους ψηφιακούς θορύβους. Έτσι, ακούγοντας το άλμπουμ, ένα συναίσθημα ζεστό και αισιόδοξο, πότε συγκρούεται και πότε συμπνέει με ένα κάμποσο πιο σκοτεινό.


Αυτή η φιλοσοφία της χαρμολύπης εκφράζεται πολύ χαρακτηριστικά στο κομμάτι Three Days Hapiness, όπου σε ένα φόντο μουσικής κινηματογραφικού ύφους, ακούμε σκέψεις για το δύσκολο κυνήγι της ευτυχίας. Αλλά το πιο ενδιαφέρον είναι πως οι σκέψεις διατυπώνονται στα ελληνικά. Κι εδώ ακριβώς εντοπίζουμε ακόμα ένα στοιχείο της μουσικής του Lowtronik, την ελληνικότητα. Στο τραγούδι The Day Of Roses, ο Ραμαντάνης συνεργάζεται με τον Κύπριο τραγουδιστή  Δώρο Δημοσθένους, που έρχεται από το έντεχνο ελληνικό τραγούδι, καθώς και με τον τσελίστα Γιώργο Καλούδη, τον οποίο ξέρω από τη συνεργασία του με τον Αλκίνοο Ιωαννίδη, που στο συγκεκριμένο κομμάτι παίζει κρητική λύρα. Παρεμπιπτόντως, δείτε το βίντεοκλιπ του τραγουδιού, όπου παρουσιάζεται μια μοντέρνα οδύσσεια, γεμάτη λυρισμό και ειρωνεία:




 
Ωστόσο, η κατεύθυνση του Lowtronik είναι κατά το μεγαλύτερο ποσοστό της ηλεκτρονική. Μαζί με το trip hop μπλέκει και άλλα συγγενή είδη, όπως τα breaks, το dub, το IDM. Βέβαια, για να πραγματοποιηθεί όλο αυτό το πάντρεμα ήχων, απαραίτητη προϋπόθεση είναι το βάρος στη λεπτομέρεια, η εγκεφαλική προσέγγιση· γενικότερα χρειάζεται δουλειά, κάτι που, κατά την ακρόαση του Cuts, Edits, Versions, διακρίνεται άμεσα.

Κλείνοντας θα κάνουμε μια αναφορά σε ακόμα δύο βασικά στοιχεία του άλμπουμ: πρώτον έχουμε την επιλογή και χρήση των samples. Αντίθετα απ’ ό,τι θα περιμέναμε από έναν εκπρόσωπο της electronica, τα samples δεν είναι αντλημένα μονάχα από την ηλεκτρονική μουσική, αλλά και από το indie rock, με μπάντες όπως οι Arcade Fire και οι Calexico. Χειραγωγούνται και τοποθετούνται σωστά, στην παράδοση του ορχηστρικού hip hop. Δεύτερον, μνείας αξίζουν και οι στίχοι. Τραγουδισμένοι από τη Τζένη Καπάνταη, την Alexandra McKay, τον Δώρο Δημοσθένους και, στο κομμάτι Weekend Mellotron, ίσως από τον ίδιο τον συνθέτη (;), χαρακτηρίζονται από ποιητικότητα, προκαλούν εικόνες και εν τέλει είναι συμβολικοί.

Μπορείτε να ακούσετε το Cuts, Edits, Versions, αλλά και να το κατεβάσετε εδώ:



Για μια καλύτερη γνωριμία με τον Lowtronik και τις μουσικές του, πρωτότυπες και soundtrack για ταινίες και θεατρικές παραστάσεις, μπορείτε να κάνετε μια επίσκεψη στο προσωπικό του site


Τέλος, με αφορμή τη  συγκεκριμένη παρουσίαση, να σημειώσω πως  όσοι μουσικοί, μπάντες, παραγωγοί θέλετε να στείλετε τη δουλειά σας, ευχαρίστως θα την ακούσουμε και θα την κρίνουμε…

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου